Eticheta si conduita tipografiei in web design

Alegerea corecta a fonturilor se poate dovedi a fi o sarcina dificila. Complexitatea caracterelor, combinata cu o oferta inepuziabila de optiuni de evaluat, fara indoiala, te pot coplesi.  Dar nu mai este cazul.

In jur de 90% din informatiile pe care le gasim online sunt scrise si este logic atunci sa presupunem web design-ul se bazeaza si el foarte mult pe tipografie.

O greseala des intalnita este de a nu considera textul ca facand parte din design-ul si estetica unei pagini.

Si totul este la vedere, in insasi definitia web design-ului care ne spune urmatoarele:  este procesul de planificare, conceptualizare si aranjare a continutului online.

Prin aranjare se intelege si stilizarea continutului respectiv, cu alte cuvinte, armonizarea tuturor elementelor dintr-un site web, INCLUSIV textul/textele. Orice agentie de web design ar trebui sa stie acest lucru.

De unde incepi?

Fundamentul tipografiei in web design-ul modern

Din multele interactiuni pe care le-am avut pana astazi, am ajuns la concluzia ca tipografia, ca si subiect, nu este unul tocmai fascinant, atat pentru clienti, cat si pentru web designeri.

Dar odata cu abordarea mobile-first a celor de la Google, avem inca un motiv in plus pentru a face o analiza amanuntita.

Alegerea font-ului potrivit

De ce ar fi atat de greu sa alegi un font? Pana la urma tot ce ai de facut este sa intri pe Google fonts sau orice alt director asemanator si problema este rezolvata. Si totusi, alegerea unui font potrivit este una dintre cele mai importante decizii ce trebuie luata atunci cand proiectul este in faza de proiectare.

Cum ‘traducem’ font potrivit?

Secretul il gasim in context.

Unele tipuri de font-uri sunt potrivite pentru diferite industrii sau scopuri. Spre exemplu, nu te poti astepta ca website-ul unui producator de dulceturi sa utilizeze acelasi font ca al unui cabinet de avocatura.

Ce altceva mai face un font potrivit?

Usurinta cu care se citeste.

Chiar daca in online scanam o pagina, nu o citim in adevaratul sens al cuvantului, usurinta sau greutatea cu care o facem este influentata in mare masura de font-ul ales, de marime, cat si de spatiere.

Acelasi text, font-uri si spatiere diferite

Serif sau sans-serif?

Sunt 2 tipuri de familii de font-uri care se folosesc foarte des: Serif si Sans-serif. Explicatii mai detaliate in video-ul de mai jos.

Ca si completare, este ideal sa combini cele doua tipuri de ‘litere’ si un tool ajutator este Fontpair.

Marimea conteaza

Nu toate ecranele dispozitivelor sunt egale si nu toate se comporta la fel.

Asa cum am spus la inceputul articolului, mobile-first nu mai este o abordare, ci mai degraba o cerinta obligatorie.

Cu acest lucru in minte, esti nevoit sa ti cont de faptul ca pentru dispozitivele mobile, tipografia trebuie ajustata.

 

Acelasi text, marime si spatiere diferite

Dupa cum se poate observa cu usurinta, cu cateva modificari, experienta utilizatorului poate fi imbunatatita drastic – vezi si Cele mai bune practici UI/UX.

De ce atat de mult efort?

Pana la urma vorbim de un ‘banal’ font.

Desi ar fi minunat daca un simplu articol, scris bine, sau folosirea de tehnici persuasive in textul unui landing page, ar fi suficiente, nu intotdeauna este de ajuns. Alegerile pe care le faci in ceea ce priveste tipografia unui website, pot avea ramificatii majore asupra ratei de conversie, a profitabilitatii in general – citeste 5 statistici despre web design.

Exista o serie de motive ce cantaresc destul de mult atunci cand pui in balanta userii si cum se simt ei dupa ce interactioneaza, online, cu brand-ul tau.

Consolidarea brand-ului

Cu ajutorul tipografiei, iti poti crea un stil specific, un fel de samnataura de brand daca vrei sa ii zici asa. Daca design-ul website-ului este unul serios, profesionist, cu linii clare, bine definite, atunci si font-urile folosite ar trebui sa urmeze acelasi tipar.

Te-ar mai putea interesa: 5 statistici despre web design: pierzi clienti? Afla de ce.

Setezi starea de spirit

Surprinzator sau nu, tipografia poate genera emotii sau poate declansa o dispozitie, buna sau mai putin buna. Spre exemplu, folosirea unui font cu linii fine, ar semnala utilizatorilor ca brand-ul este distractiv si plin de viata.

Brand-ul are o voce

Chiar daca vocea, tonul, unui brand fac parte din procesul initial de branding, tipografia poate veni in ajutor. Cu alte cuvinte, ‘doar’ prin alegerea unui font potrivit, poti intari personalitatea brand-ului si ceea ce vrei sa transmiti.

Incurajezi ‘cititul’

Dupa cum am explicat mai sus, exista metode prin care poti ajusta textul astfel incat sa poata fi citit cu usurinta pe orice dispozitiv. Consecinta? Din ce in ce mai multi utilizatori isi vor dori sa parcurga cat mai mult text posibil.

Este randul tau acum

Tipografia nu este chiar un subiect fascinant, am mai spus acest lucru.

Web design nu inseamna ‘trantirea’ unor imagini, acompaniate haotic de culori si blocuri de text. Pentru un brand, mic sau mare, nu conteaza, website-ul nu este o ‘carte de vizita’, ci mai degraba un mod de comunicare si chiar de diferentiere.

Este randul tau sa alegi ceea ce crezi ca este bine pentru brand-ul tau.