Cum sa creezi profilul clientului ideal in 4 pasi

Deseori, specialistii de marketing isi verifica ideile punandu-si intrebarea „Eu as fi interesat de asa ceva?”.  Aceasta este greseala care, inevitabil, duce la esecul campaniei sau a strategiei gandite anterior.

In content marketing, nu are importanta ce subiecte isi doreste brand-ul sa dezvolte, ci ceea ce audienta vrea. Nu exista o alta cale de a o spune mai simplu decat atat.

Cand creezi continut fara sa ai o idee clara pe cine vrei sa educi, cu cine vrei sa interactionezi, nu faci decat sa trimiti continut ‘in gol’, sperand ca cineva il va descoperi si, eventual, ii va si placea.

Cum te asiguri ca nu faci aceeasi greseala? Cum creezi materiale (articole, episoade podcast, video etc) utile si valoroase pe care oamenii le vor aprecia?

Prin crearea profilului clientului ideal – profil care te va ajuta sa intelegi in mod intim cine sunt ‘ai tai’. Vei descoperi cine sunt, provocarile cu care se confrunta si cel mai important, modul prin care poti ajuta sa le rezolvi problemele.

Profilul clientului ideal

Avatar client – Ce este mai exact

In esenta, pornind de la o singura persoana, este o combinatie de atribute demografice si informatii psihografice (ce ii face sa reactioneze).

Practic, avatarul clientului este un fel de harta cuprimzatoare a mintii si personalitatii publicului tau tinta. Compiland aceste trasaturi si distilandu-le in diferite profile de client ideal, creezi o reprezentare solida a oamenilor reali pe care vrei sa ii atragi.

Cum te ajuta profilul clientului ideal?

Utilizand diferite avatare pentru a intra in mintea publicului tinta, poti face brainstorming, poti verifica strategia de continut si iti poti adapta abordarea astfel incat la final ve sti sigur ca te vei adresa oamenilor potriviti.

In acelasi timp, informatiile pe care le vei descoperi vor influenta si tonul brand-ului, cat si estetica design-ului.

Ca scurta concluzie, cu cat continutul este mai bun, cu atat este mai usor sa construiesti o comunitate puternica, alcatuita din oameni care sa iti sustina brand-ul.

4 pasi prin care poti afla profilul clientului ideal

Cum sa creezi profilul clientului ideal in 4 pasi

Astazi, in 2021, exista multe metode de a crea avatarul unui client. De cele mai multe ori, te poti simti intimidat si coplesit, motiv pentru care, din pacate, multi specialisti de marketing renunta in totalitate in a crea profilul clientului ideal.

Iti venim in ajutor cu un document PDF in care am descompus procesul in pasi simpli, usor de urmat de catre oricine. Inainte de a face primii pasi in descoperirea clientului ideal, descarca-l.

Descarcă template

Acest document iti va ghida eforturile si te va ajuta sa creezi avataruri complete.

Pasul 1: vorbește cu oamenii

Totul incepe de la faza de cercetare, de descoperire. Chiar daca ai relatii de durata cu clientii tai, este important sa elimini presupunerile si sa te duci direct la sursa atunci cand vrei sa afli informatii importante.

Nota: daca ai o baza de clienti solida, te afli intr-o situatie ideala. Daca de abia incepi, cauta sondaje, studii si cercateri relevante care pot oferi informatii similare.

In primul rand, va trebui sa identifici ce informatii doresti sa obtii de la clientii tai. Pentru a face acest lucru, arunca o privire pe datele pe care le-am introdus in document:

  • Nume
  • Varsta
  • Sex (daca este cazul)
  • Titlul job-ului (daca este cazul)
  • Canale (unde te poti conecta cu ei)
  • Puncte dureroase (barierele in calea a ceea ce isi doresc/au nevoie)
  • Modul in care produsul/serviciul tau ajuta la rezolvarea problemelor acestora (mesajele pe care doresti sa il transmita continutul tau)

Acestea sunt informatiile de baza de care ai nevoie pentru a incepe sa creezi profilul clientului ideal. Desigur, in functie de afacerea pe care o ai, poti modifica aceste date ca sa se muleze exact pe tipul de produs sau serviciu pe care il ai.

Nota: incearca sa folosesti intrebari scurte si clare.

Cei pe care ii vei intervieva, pot fi abordati prin orice canal de comunicare, in persoana, prin servicii de chat, apeluri telefonice sau prin email.

Pasul 2: aduna raspunsurile

Daca primul pas este abordat corect, mai mult ca sigur ai adunat multe informatii utile. Dupa ce ai colectat toate raspunsurile, enumera fiecare provocare, durere, identificate de catre clienti. Vei rafina mai tarziu, acum trebuie sa vezi imaginea de ansamblu.

In aceasta etapa vei identifica tipare, probleme si chiar expresii comune folosite de oamenii cu care ai vorbit. Sunt sanse destul de mari sa descoperi provocari la care nu te-ai gandit inainte sau nu le-ai luat in considerare.

Pasul 3: creaza un draft

Identifica in primul rand cate profile de client ideal vei crea – tipul de afacere si obiectivele pe termen lung ar trebui sa dicteze acest lucru. Recomandarea noastra este sa generati nu mai mult de 3-4 persoane.

Dupa aceea, identificati segmentele de public:

  • Nume: Fiecare persoana creata sa aiba un nume relevant;
  • Varsta: Un interval de varsta (de exemplu, 30-35 ani);
  • Sex: daca este cazul;
  • Titlul job-ului: daca este cazul sau se poate identifica o caracteristica definitorie;
  • Canale: Identifica unde isi petrece cel mai mult timp online;
  • Puncte dureroase: datorita pasilor 1 si 2, probabil lista este lunga – incearca sa identifici punctele comune;
  • Modul in care produsul/serviciul tau ajuta la rezolvarea problemelor acestora: unul dintre atuurile principale ar fi confortul generat de catre produsele sau serviciile tale.

In final, ar trebui sa ai un grup definit de persoane care sunt atat specifice, cat si distincte.

Pasul4: Finalizare profil client ideal

Dupa ce toate informatiile adunate au fost asezate in ordine, este timpul ca efortul tau sa se concretize intr-o descriere ce iti va dezvalui pe de-a intregul tipul de oameni catre care te adresezi.

Sa presupunem ipotetic ca ai ca produs o gustare sanatoasa pentru cei mici. Descrierea unui client ideal, in cazul de fata, o mama, ar putea sa sune asa:

Corina este mama a 2 baieti, are 34 de ani si locuieste in centrul orasului. Are un stil de viata activ si sanatos, lucru de care vrea sa bucure si copiii ei. Fiind antreprenor (Corina are o afacere proprie), nu are timp suficient si energie pentru a pregati un pranz sanatos pentru cei mici.


Intr-o zi, navigand pe Instagram, a gasit un material scris pe un blog, despre cat de sanatoasa si populara este gustarea pe care brand-ul tau o vinde. A doua zi a comandat si ea si de atunci este un client fidel.  Din moment ce produsul X este perfect construit pentru o oferi celor mici cantitatea nutritionala de care au nevoie, Corina a rezolvat o problema: isi poate dedica mai mult afacerii pe care o detine.

Nota: descrierea NU se creaza cu ajutorul unor date ipotetice, ci DOAR dupa ce pasii de la 1 la 3, au fost parcursi.

Dupa cum se poate observa, cu doar 4 pasi, bine ‘executati’, poti crea profilul clientului ideal cu tot ce ai nevoie pentru a reusi.

Este obligatoriu ca fiecare etapa sa fie parcursa pentru a fi sigur ca la sfarsit nu ai informatii eronate.