De la Storytelling la Scrollytelling: O scurtă introducere

  • 11
    Shares

Scrollytelling este metoda prin care poţi spune o poveste convingătoare și dinamică folosind întreaga putere a web design-ului.

Probabil că ai auzit deja despre (Visual) Storytelling. Este un concept de design aplicat în special în Jurnalism, Business, Sport, Medicină, Educație sau Știință.

Numită și vizualizare narativă, abordarea constă în crearea unei secvențe logice de elemente vizuale corelate (bazate pe date), necesare pentru a transmite un mesaj publicului ţintă într-un mod captivant și eficient.

Când o poveste este expusă în mod frecvent folosind reprezentări vizuale, ea devine una vizuală: mai intuitivă, mai antrenantă și mai concisă.

În era exploziei de conţinut (de calitate slabă spre medie), toată lumea are nevoie de o poveste, de o narațiune (și repede!).

Elemente de bază

În primul rând, este important să ştii că sunt posibilități diverse de creare a unei povești vizuale. Există mai multe forme în funcție de abordare: narațiune vizuală şi/sau structură narativă.

Pentru a putea crea o poveste vizuală puternică, în strategia de proiectare (desing), trebuie să ţii cont de 3 variabile:

  • datele (care stabilesc conținutul poveștii)
  • audiența (care stabilește tonul poveștii)
  • mesaj (care crează focusul poveștii)

Aflarea și înțelegerea acestor variabile este cerința minimă pentru ca un brand să inițieze procesul de design constând în analiza datelor, concepția poveștii, implementare și perfecționare.

Scrollytelling. Vizualizare narativă pentru web.

Opțiunea excelentă pentru a spune o poveste şi prin elemente vizuale este utilizarea scrollytelling-ului.

Conceptul este unul simplu: conținutul apare sau se schimbă prin tranziții sau animaţii în timp ce utilizatorii navighează pe pagina web.

Chiar dacă ca şi implicare a utilizatorilor, slideshow-urile sunt şi ele eficiente, Scrollytelling-ul are avantaje în plus.

În primul rând, scrolling-ul a devenit un gest natural în timp ce navigezi pe site-uri web aşa că nu pui utilizatorul să efectueze un task nou.

În al doilea rând, utilizatorii pot fi foarte uşor implicaţi datorită sentimentului de control, explorare și descoperire inerentă acţiunii de scroll.

Poţi oricând naviga pe pagină în jos sau în sus pentru a parcuge povestea și este diferit faţă de vizionarea unui video pentru că utilizatorul continuă să fie „în contact” activ cu povestea în timp ce o consumă.

Tehnici de Scrollytelling

(1) Scroll pas cu pas

Similar cu spusul poveştii cu ajutorul unui slideshow, această tehnică are integrată un meniu de navigare pentru a indica unde te afli în poveste. La fiecare pas, materialul vizual este actualizat în funcție de narațiunea poveștii

Deschide în browser

(2) Scroll continuu

Ai astfel opţiunea de a prezenta o povestea într-un mod mai fluid, transformând continuu vizualizările de date în timp ce se utilizatorul navighează în pagină. În consecință, el decide ritmul poveştii, ceea ce duce la o implicare mai activă.

Deschide în browser

(3) Scroll declanşator

Când doreşti să atragi atenția într-un mod eficient, scroll-ul poate fi ‘legat’ de declanșarea unei acțiuni. Poate activa o animație, poate reda un video sau poate evidenția orice porţiune din pagină. Obiectivul este să rupi fluxul și să spui „Hei, uită-te la asta!”.

Vezi în browser

Ai uitat de text?!

Nu am menţionat până acum despre textele din pagină şi ai putea crede că vorbind despre o poveste vizuală, nu va fi nevoie. Nimic mai greşit.

Textul este o componentă relevantă în orice poveste vizuală.

Annotations/tooltips, de exemplu, pot fi utilizate pentru a clarifica structura poveștii, pentru a eticheta și evidenția elemente, pentru a recomanda interacțiunile cu utilizatorii și … ofera o pauză creierului evitând suprasolicitarea vizuală a informaţiilor.

Astfel, încă de la început trebuie să existe o bună interacțiune între elementele vizuale și text pentru a se putea crea o poveste vizuală eficientă.

Exemple de Scrollytelling

I AM BINADAM

http://www.iambinadam.org/en/

JOEY BADASS – POLITICAL MC

http://badass.shoes-up.com/

20 YEARS OF HIP-HOP CULTURE

https://bboylilou.redbull.com/en

Ai nevoie şi tu de Scrollytelling?

În opinia mea, brand-urile ar trebui să se folosească de tehnici noi pentru a interacţiona mai bine cu utilizatorii săi, scrollytelling-ul fiind una din ele.

Nu este o abordare futuristă ci mai degrabă validarea că web design-ul evoluează constant. În final, brand-urile cu viziune, cele care văd în web design o unealtă de comunicare, un mod de a experimenta noi abordări, vor fi cele care vor evolua şi care se vor poziţiona ca trendsetteri.


  • 11
    Shares

Vrem să îţi ştim viziunea, să te cunoaştem.

Ai în minte un proiect pentru care crezi că ne-am potrivi perfect?